Komt het nog goed met het MKB?

Gepubliceerd op 3 maart 2021 om 15:03

MKB aan het randje van de afgrond!?

Het MKB heeft altijd al klappen moeten incasseren. Maar in 2020 hebben de coronacrisis en de door de overheid opgelegde maatregelen het MKB naar het randje van de afgrond gebracht:

  • Veel ondernemers zijn failliet gegaan of gestopt.
  • En de verwachtingen voor dit jaar zijn nog erger.

Weliswaar komt een aantal ondernemers in aanmerking voor tijdelijke steunmaatregelen. Deze financiële ondersteuning vergoedt echter niet het werkelijke verlies en zal ook weer moeten worden terugbetaald. En om dat te kunnen doen, moeten ondernemers:

  • Hun activiteiten weer vrijelijk kunnen oppakken.
  • En bovendien beter presteren dan ooit tevoren.

Betekent dit dat het MKB ten dode is opgeschreven?

Als het MKB zich neerlegt bij een slachtofferrol ziet de toekomst er somber uit. Dan wacht er een aantal fatale ontwikkelingen:

Kosten en lasten zullen door blijven gaan en zullen zelfs stijgen:

  1. De corona-regelingen van de overheid zullen moeten worden terugbetaald.
  2. Uitgestelde lasten, betalingen en belastingen zullen uiteindelijk ook voldaan moeten worden.
  3. Beperkingen om open te gaan, zullen niet snel worden opgeheven.
  4. Indien dat op enig moment wel gebeurt, kunnen de beperkingen door de spoedwet ook weer snel worden opgelegd.

Kortom, de vooruitzichten zijn heel onzeker en daardoor niet veelbelovend.

Moet het MKB in de slachtofferrol blijven?

Een ondernemer houdt niet van afwachten. Het starten van een bedrijf komt voort uit een drang om te creëren en mensen en bedrijven te helpen.

Doet een ondernemer dat goed, dan kan hij of zij een aardige boterham verdienen.

 

Een ondernemer denkt in oplossingen. Daarom voelt deze zich verschrikkelijk naar als er allerlei beperkingen worden opgelegd.

Maar ieder nadeel, heeft zijn voordeel. Want een ondernemer kan zelfs in uitzichtloze situaties kansen zien.

Waar liggen kansen voor het MKB?

In benarde situaties werken bepaalde theorieën niet meer. Je zal dan ‘out of the box’ moeten denken. Hieronder een aantal overwegingen die je als ondernemer kunt maken:

  1. Bedenk hoe het leven van mensen er in deze bijzondere tijd uitziet; gebruik jouw creativiteit en speel daarop in.
  2. Mensen ontmoeten elkaar nu nog meer op digitale platforms dan ooit voorheen; wat doe je daar momenteel mee en wat kan je daarin verbeteren en/of anders doen.
  3. Focus je alleen op jouw bedrijf of ook op jouw klanten?
    1. Onderhoud je contactmomenten?
    2. Ben je regelmatig op social media te vinden?
    3. Wat doe je voor jouw klanten?
    4. Kan je hen helpen met problemen die zij ervaren?
  4. Wat doe je met jouw expertise?
    1. Of je nu producten of diensten aanbiedt, je beschikt over waardevolle kennis, die je kunt delen.
    2. Dat kan je in verschillende vormen doen: met social media posts of video’s, maar ook met een digitale blog, nieuwsbrief of je eigen magazine.
    3. Je kunt ook via beeldverbinding live contactmomenten maken of een spreekuur houden.
    4. Je kunt (korte) video’s opnemen en die delen.
  5. Als ondernemer heb je van meer onderwerpen verstand en heb je een netwerk dat ook heel waardevol kan zijn.
    1. Wat doe je met deze kennis?
    2. Wat doe je met jouw netwerk?

Dit is slechts een aantal overwegingen, die je kunt maken. Er is veel mogelijk. Maar het is belangrijk om simpel en laagdrempelig te starten.

Daarbij helpt het als je een groter plaatje voor ogen hebt en je realitische, periodieke doelen stelt. Begin simpel en bouw vervolgens verder.

Focus op eigen oplossingen!

Of je wel, beperkt of niet open mag, het is belangrijk om altijd over deze onderwerpen na te denken. Al was het maar omdat het je de mogelijkheid geeft om zelf invloed uit te oefenen en acties te ondernemen.

Dat geeft positieve energie en kansen.

 

Laat je niet kisten door beperkingen. Blijf te allen tijde ondernemer en met hart en ziel  ondernemen. Vertrouw op jouw vermogen om problemen op te lossen. Voor jouw klanten en doelgroep. Maar zeker ook voor jezelf.

En vraag om feedback. Daar worden jouw ideeën altijd beter van. Durf je kwetsbaar op te stellen en je zal zien dat je wordt geholpen.


Ga je het wiel opnieuw uitvinden?

Dat zou zonde van de tijd zijn. Op onze website kan je:

  • Een aantal voorbeelden bekijken die jou meteen op weg helpen.
  • Feedback en stappenplan aanvragen, dat je snel en eenvoudig kunt gebruiken. 
  • Gesprekken inplannen, waarmee je stapsgewijs de situatie naar je eigen hand kan zetten; en weer of meer omzet kan genereren.

Daar hoef je ons niets voor te betalen. Ondernemers zijn er wat ons betreft ook om elkaar te helpen. 

Klik op één van de buttons hieronder.


Klik hieronder voor feedback en advies:

- geheel vrijblijvend -



Aanmelden voor ons Magazine en/of onze Nieuwsbrief!






Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.